Marktomstandigheden van afgelopen jaar 2021: 
Sondermeer was 2021 best een lastig jaar. We zullen het hieronder in het kort samenvatten, onderverdeeld in;
1. Corona gerelateerd,
2. Economische Factoren,
3. Prijsverhogingen,
4. Planning & Efficiencie voor team Bas

1.1 Corona - Positief geteste medewerkers;
Dit vergeten we liever snel, positief geteste medewerkers in de meest drukke perioden. Meervoudige Quarantaine verplichtingen, veel werk verrichten met minder handjes.
Deze is zwaar verantwoordelijk voor het niet opschalen in bedrijfsgrootte. 
Wennen aan een pandemie liever niet maar een stabielere markt is meer gewenst.
1.2 Corona - Afgelaste Beurzen;
Het afgelasten van beurzen in binnen- en buitenland. Hetgeen tot verschoven vraag tot oorzaak heeft.
Wat gebruikelijk aan bestellingen over meerdere maanden is verspreid komt nu gelijktijdig met de particuliere markt begin voorjaar.
1.3. Corona - Avondklok & Versoepeling
Versoepelingen om toch te mogen reizen, het opheffen van de avondklok, worden langere vistrips weer mogelijk gemaakt.

2.1 Economische Factoren -VK-EU Handelsovereenkomst
De export van aas van het Verenigd Koninkrijk naar het Europeese vaste land werd stilgelegd als gevolg van de huidige VK-EU Handelsovereenkomst. Aastypes als boilies, pellets en grondaas, hebben een Europees Gezondheidscertificaat nodig om geëxporteerd te worden omdat het in dezelfde categorie valt als veevoeder. Voordat het gebruikt mag worden, moet het eerst uitgebreid en met hoge kosten worden getest en gecertificeerd. Hetgeen bij ons  een grotere vraag naar producten geeft.
2.2 Economische Factoren - Toeleverings Problematiek
Het niet altijd tijdig kunnen ontvangen van producten uit overzeese gebieden. Het containerschip Evergiven welke het Suezkanaal blokkeert, tijdelijk stilgelegde fabrieken vanwege niet kunnen aankrijgen van producten. Het fenomeen "Texas Freeze" welke schaarste tot gevolg heeft.
2.3 Economische Factoren - Container Toeslag
Een toeslag op containers vanuit Azie, een toeslag van +13.000 USdollar is momenteel (jan 2022) gebruikelijk.

3.1 Gevolg tot Prijzenverhogingen
2021 was ook wel het jaar van de prijsverhogingen, iedere leverancier had wel zijn reden om te prijzen te moeten gaan verhogen. 
3.2  GraanProducten; oa. Mais, Tarwe +30% De Graanprijzen schoten tot 30% omhoog vanwege een grotere vraag vanuit Azie op tarwe en mais en daarnaast door ongunstige weersomstandigenheden in de VS.
3.3  SojaProducten +30%, vanwege vraag vanuit met name Azie.
3.4  Kruiden en Specerijen; Slechte oogsten en toeslag op containers oa. knoflook, chili tot 75%
3.5 MonoprolyleneGlycol, recordprijs tot +450%
3.6 Kunstofprijzen; oa. jerrycans, kunstof flessen en verpakkingen.
3.7 Brandstofprijzen; oa. Eigen transport, Verzending van Pakketten en Palletten. 
3.8 Energieprijzen; oa. Electra en Gas voor machines.
3.9 Eigenlijk alles; We weten geen product welke gelijk is gebleven of in prijs is gezakt. 

4.1 Planning en Efficientie -  team Bas;
Wij zijn niet immuun voor de macro-economische ontwikkelen wat er in de wereld zich afspeelt, de Corona gerelateerde problemen in toeleveringsketen en aanhoudende prijsstijgingen. 
Wij zien hierin juist kansen de prijzen niet al te drastisch te gaan verhogen. 
Het is voor ons gebleken dat door het plannen van inkomende bestellingen wij heel efficient kunnen werken. 

4.2 Planning en Efficientie - Marges/verdienste;
Aangaande  de gestegen grondstofprijzen bepalen wij onze marges of wij deze moeten handhaven of mogelijk kunnen verlagen.
Dit leest misschien voor een aantal wat gek, daarom uitgelegd met een voorbeeld:
Wij nemen een marge van 15% op 25 kilo Boilies Insanity.
Stel; de Insanity kosten 125 euro, de marge is dan 18,75 euro namelijk;
125*0,15= 18,75

(125*0,85)=106 - de 125= 18,75

Wanneer door prijsstijgingen de prijs van de Insanity's naar 150 euro drijft, is bij onze gelijke 15% marge het  verschil nu 22,50. (150*0,85)=127,50 - 150=22,50
Op het gelijke product, eerdere verdienste 18,75 euro, nieuwe verdienste 22,50, dat is toch een postitief verschil in marge van +20%.
Begrijpt u dit?
Wanneer wij een marge gaan gebruiken van 12,5% is onze verdienste gelijk aan eerder en een beperkte prijsverhoging uitvoerbaar.

Daarom trachten ten alle tijde onze prijzen acceptabel te houden. Prijswijzigingen moeten ook wij doorvoeren, echter onze verdienste/marge gaan wij per product vaststellen.

4.3 Planning en Efficientie - Tot Slot;
Het blijft voor ons een hobbymatige onderneming en zijn niet omzetgericht.
Dat wordt nogal eens vergeten.

Wij wensen ieder goede vangsten en mooie momenten toe in 2022!
Team Bas.



Klik op onderstaand logo om terug te keren naar een van onze andere websites

Werkproces

Artikelen worden verpakt op artikelniveau en niet op orderniveau, dit houd in dat niet elk artikel op iedere dag wordt verpakt. Vele artikelen worden 1 a 2 per week verpakt dit onder ander vanwege een track en trace systeem. Track en Trace van Voedermiddelen is een belangrijk onderdeel binnen onze bedrijfsvoering. Het is daarom voor ons onmogelijk om heel uitgebreide bestellingen binnen 2 werkdagen te kunnen versturen. Wij streven dit overigens ook niet na. Toch iets met Spoed nodig?, type dan in de zoekfunctie SPOED

Over ons

Het vanuit onze Passie, hobbymatig verhandelen van ingredienten, boilies en aanverwante producten voor de hobbyvisserij. Wij leveren graag de jeugd en de klant die aan eigen voorbereiding doet en tijdig plant. Iedereen beleveren streven wij niet na. Vanuit Bas zijn wij niet omzetgericht, een hogere omzet levert ons niet meer of betere vissen op.

Contact

BasBoilies
Smirnoffstraat 1
7903 AZ  HOOGEVEEN
info@basboilies.nl 

* = prijzen zijn inclusief btw -

(NL-BE) Aankomend Bestelmoment op Woensdag 5 Oktober vanaf 19:00uur.
Vanaf de zomerverlofperiode hebben onze medewerkers flink gewerkt dat wij hen daarom extra verlof gaan verlenen in de 1e week van oktober.

(DE-AT) Bevorstehend Bestellmoment am Mittwoch, 5. Oktober ab 19:00 Uhr.
Unsere Mitarbeiter haben seit der Sommerpause hart gearbeitet, weshalb wir ihnen in der 1. Oktoberwoche Sonderurlaub gewähren.

(EN) Upcoming Order moment on Wednesday 5 October from 19:00.
Our employees have worked hard since the summer leave period, so we will grant them extra leave in the 1st week of October.

(FR) Prochain moment de commande le mercredi 5 octobre à partir de 19h00.
Nos employés ont travaillé dur depuis la période des congés d'été, c'est pourquoi nous leur accorderons des congés supplémentaires la 1ère semaine d'octobre.